مجید قاجارگیر کتابدار کتابخانه عمومی شهید مطهری اشتهاردِ استان البرز در گفتگو با پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور با اشاره به مسیر حضورش در کتابخانه از روز نخست تا به امروز بیان کرد: علاقه فراوان به کتاب و مطالعه از دوران نوجوانی و حضور مستمر در کتابخانه باعث شد تا سرانجام در همان کتابخانه مشغول به کار شوم. مسیری طولانی که در بیست و یک سال گذشته با اشتیاق بسیار و خاطرات فراوان آن را طی کردهام.
قاجارگیر با اشاره به مختصات اشتهارد و حضور اقشار مختلف این شهرستان در کتابخانه و استفاده از خدمات آن، عنوان کرد: اشتهارد شهری صنعتی و البته مهاجرپذیر است. کل جمعیت این شهرستان از ۳۸ هزار نفر تجاوز نمیکند؛ با این حال به نسبت این آمار استقبال خوبی از کتابخانههای عمومی در این شهرستان میشود.
وی افزود: گروههای مراجع عمدتاً یا برای انجام برنامههای متنوع فرهنگی به کتابخانه مراجعه میکنند و یا جزء آن دسته از مخاطبانی هستند که اهل مطالعه و کتابخوانی هستند و با برنامهریزی شخصی و به صورت منظم در این مکان فرهنگی حضور پیدا میکنند. به عنوان مثال اعضایی داریم که برنامه مدون و مشخصی برای مطالعه دارند و دستکم هر چند روز یکبار برای امانت گرفتن کتاب به کتابخانه مراجعه میکنند.

این کتابدار با اشاره به مهمترین ویژگی فعالیت در کتابخانههای عمومی شهرهای کوچک، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای کار در کتابخانههای عمومی شهرستانهای کوچک لزوم توجه به «بومی» بودن کتابدار است. همانقدر که ممکن است یک کتابدار در چنین کتابخانههایی موفق و مؤثر باشد قطعاً در کتابخانه شهری کمتر میتواند اثرگذاریاش را تکرار کند. بومی بودن به همراه خود نوعش شناخت همهجانبه از فرهنگ و اتمسفر کلی شهر را به همراه دارد و ترکیبش با عوامل دیگری از جمله «دلسوزی» میتواند باعث موفقیت هرچه بیشتر در کارها شود.
قاجارگیر با اشاره به یکی از اقدامات جالبتوجه کتابخانه عمومی شهید مطهری اشتهارد در ماههای اخیر، گفت: پس از برقراری ارتباط با مدارس نزدیک به کتابخانه در نخستین روزهای شروع نهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، با استقبالی فراتر از انتظارمان مواجه شدیم؛ ماجرا به روزی بازمیگردد که در آن پذیرای بیش از ۲۰۰ نفر از دانشآموزان مدارس و شرکت آنها در مسابقه مکتوب نقاشی رضوی بودیم. استقبال و اشتیاق آنها برای شرکت در این مسابقه تا آنجا پیش رفت که با کمبود برگه مواجه شدیم و پس از چند دقیقه وقفه و آماده کردن برگههای جدید، با تعداد قابلتوجهی شرکتکننده در این بخش مواجه شدیم.
وی اضافه کرد: با ادامه این روند و حضور بسیاری از کودکان مهدهای کودک در هفتههای بعد نیز، نهایتاً به آماری بالغ بر ۷۰۰ الی ۸۰۰ شرکتکننده در بخش نقاشی جشنواره رضوی رسیدیم.
این کتابدار با اشاره به ارسال کتابهای «هدهد سفید» به کتابخانههای عمومی کشور، عنوان کرد: یکی از منابع جدیدی که در ماههای اخیر مهمان کتابخانههای عمومی و البته کتابخانه ما شده کتابهای «هدهد سفید» است. شخصاً به عنوان یک کتابدار بسیاری از بخشهای این کتاب را خواندهام و جزء طرفداران صفحاتِ خاطرات کتابداران و اعضای آن نیز هستم. این استقبال اما یکطرفه نیست و اعضای بسیاری را در این مدت دیدهام که از «هدهد سفید» استقبال کردهاند و رغبت زیادی در مطالعه آن از خود نشان دادهاند.

قاجارگیر در ادامه این گفتگو با تأکید بر لزوم توجه ویژه به کتابخانههای عمومی با توجه به دشوارهای اقتصادی اقشار مختلف مردم، خاطرنشان کرد: با اینکه گروههای سنی کودک و نوجوان همواره پیشتاز حضور در کتابخانهها هستند اما سایر گروههای سنی نیز به نسبت جمعیت شهر حضوری قابلقبول در کتابخانه دارند. یکی از این گروهها زنان خانهدار هستند. با ارسال رمانهای جدید از سوی نهاد به کتابخانهها در سالهای اخیر طبیعتاً این دسته از مراجعین استقبال فراوانی نسبت به حضور در کتابخانه داشتهاند. کتابخانههای عمومی باید همچون همیشه با سمت فراهم کردن بستری مناسب برای دسترسی عادلانه به منابع مطالعاتی مورد نیاز گروههای مختلف سنی باشند.
کتابدار کتابخانه عمومی هشید مطهری اشتهارد با اشاره به گروه سنی کودک و نوجوان بیان کرد: دیگر کمتر کتابخانهای است که شاهد حضور گسترده گروههای سنی کودک و نوجوان نباشد. آنها تقریباً ثابتترین مهمانان ما در کتابخانه هستند و ما نیز بالطبع با برنامهریزی و برگزاری ویژهبرنامههای متنوع فرهنگی از آنها پذیرایی میکنیم. با این حال فکر میکنم با توجه به افزایش روزافزون اعضای کودک و نوجوان در کتابخانهها نیاز به کتابداران کودک بیش از پیش ضروری شده است. ویژگیهای خاص این گروه سنی و انرژی فراوان آنها نیاز به تمرکز و دانش کافی از سوی کتابدارانی را میطلبد که در حوزه کودک و نوجوان تخصصهای بیشتری داشته باشند.
این کتابدار با اشاره به برگزاری سلسله نشستهای «فبک» به عنوان یکی از برنامههای ثابت کتابخانه عمومی شهید مطهری، یادآور شد: شخصاً به جای «فلسفه برای کودک» قائل به استفاده از ترکیب «فکرپروری برای کودکان» هستم. شاید حتی استفاده از واژه «پرورش فکر» با توجه به بار معنایی که برای خانواده اعضای کودک و نوجوان دارد کارکرد و جذابیتهای بیشتری نسبت به کلمه پرطمطراق «فلسفه» داشته باشد. در واقع در جلسات «فبک» کودکان میآموزند که در مواجهه با بسیاری از موضوعات ابتدا «فکر» را وارد فرآیند شناختشان کنند؛ خط سیری که دقیقاً مترادف با معنای «فکر پروری» است.

وی مطالعه و کتابخوانی را لازمه کار هر کتابدار دانست و گفت: احاطه به دانش روز و دسترسی به جدیدترین مقالات علم کتابداری در کنار تجهیز شدن با کتاب و مطالعه، مهمترین ابزار برای هر کتابداران در کتابخانههای عمومی محسوب میشوند. مطالعه بیتردید باعث ارتقای روابط اجتماعی میشود و به طبع آن نحوه مواجهه کتابدار با مراجع را آشکارا بهبود میبخشد.
قاجارگیر در پایان با اشاره به فراموشنشدنیترین خاطره دوران فعالیتش به عنوان کتابدار در کتابخانه، عنوان کرد:یکی از مهمترین خاطرات دوران دو دههای حضور من در کتابخانه به ثمردهی یکی از پروسههایی باز میگردد که تحقق آن تبدیل به یکی از مهمترین و شیرینترین دوران کاریام در کتابخانه شد. روزی که پس از چند ماه پیگیری و رایزنی با بنیاد قلم چی؛ شاهد افزوده شدن ۱۲۶۰ کتاب کمکآموزشی و چاپجدید این مرکز به ارزش ریالی ۴۰۰ میلیون ریال به منابع آموزشی کتابخانه بودم. چهره مشتاق دانشآموزان و هیجان محصلین در مواجهه با این منابع و بهرههای فراوانی که میتوانستند در روند تحصیلیشان با آن ایجاد کنند برایم از هر پاداشی بالاتر و پر ارزشتر بود.


ارسال نظر